Logo of the Belgian Federal Authorities

Informatiecampagnes van de federale overheid

Voorgestelde dienstInformatiecampagnes van de federale overheid
DomeinExterne communicatie
Bondige omschrijvingJaarlijks voert de overheid campagnes om burgers en bedrijven te informeren over haar beleid. Het grootste deel van deze overheidscampagnes wordt gevoerd en uitgevoerd door de cel Campagnes van de AD Externe Communicatie van de FOD Kanselarij van de Eerste Minister. Deze cel geeft onder andere communicatieadvies en coördineert en begeleidt overheidscampagnes.
Voor wieAlle federale en programmatorische overheidsdiensten, de daaraan verbonden instellingen en de federale kabinetten.
DoelstellingHet hoofddoel is om in nauwe samenwerking met de organisatie-klant campagnes zo efficiënt en effectief mogelijk te organiseren en te sturen, zodat de uiteindelijke communicatiedoelen bereikt worden.
Uitgebreide omschrijving

De cel Campagnes biedt onder andere de volgende diensten:

  • administratieve ondersteuning
  • budgettaire ondersteuning
  • creatieve ondersteuning
  • coördineren mediaselecties en rechtstreekse media-aankopen
  • uitvoering van de wetgeving overheidsopdrachten en verkiezingsuitgaven
  • organisatie van evenementen binnen een campagne
Aanpak

Concreet betekent dit voor de uitvoering van een campagne:

  • keuze van de procedure
  • uitwerken van bestekken
  • organisatie van briefings
  • studie en analyse van projecten
  • samenstelling van de selectiecomités
  • selectie van agentschappen en andere leveranciers
  • bepaling van een mediaplan
  • opvolging van de campagne (administratie, creatie,…)
  • coördinatie tussen de verschillende tussenkomende partijen (FOD-media-agentschap)
  • aankoop mediaruimte
  • validatie vóór verspreiding
  • pre- en posttest van gevoerde campagnes
  • budgettaire opvolging van de campagne (bestellingen-facturen)
DoorlooptijdAfhankelijk van de campagne
KostprijsDe cel Campagnes stelt haar expertise gratis ter beschikking van de andere overheidsdiensten. Bovendien worden de kortingen die contractueel of na onderhandelingen met leveranciers verkregen worden volledig ter beschikking gesteld van de organisatie-klant.
Voorwaarden

Om de organisatie-klant goed te kunnen adviseren, moeten wij over de volgende gegevens beschikken:

  • context van de campagne
  • wat is de boodschap?
  • bepaling van de doelgroep
  • via welke kanalen?
  • welke doelstellingen wil ik bereiken?
  • tone of voice
  • duur van de campagne
  • herhaling
  • talen
  • beschikbaar budget
Contact

Cel Campagne - AD Externe Communicatie

16_COMEX_CAMPAG@premier.fed.be 

Websitehttp://www.kanselarij.belgium.be